płatność kartą kredytową

Chargeback – czym jest reklamacja płatności kartą?

Dokonywanie płatności kartą jest niezwykle wygodne, przez co sposób ten wybiera coraz więcej Polaków. Zdarza się jednak, że pojawiają się problemy i błędy, które działają na niekorzyść konsumenta, dlatego wprowadzono możliwość reklamacji płatności kartą, dzięki której może on odzyskać swoje pieniądze.

Chargeback – definicja

Dosłowne tłumaczenie słowa „chargeback” z języka angielskiego na język polski to „obciążenie zwrotne”. Możliwość ta polega na zwrocie środków za płatność, której dokonano przy użyciu karty płatniczej, a która z różnych powodów nie powinna mieć miejsca, ponieważ stała się wynikiem błędu systemu lub nieuczciwego działania sprzedawcy. Usługa dostępna jest dla kart kredytowych, debetowych i przedpłaconych Visa oraz MasterCard, a możliwość zwrotu następuje wtedy, gdy płatność dokonana jest zarówno stacjonarnie, jak i internetowo. Należy jednak zaznaczyć, że dotyczy ona także wypłacania pieniędzy w bankomacie lub siedzibie banku, natomiast nie można ubiegać o zwrot błędnie wykonanego przelewu oraz pieniędzy wpłaconych do wpłatomatu.

W jakich sytuacjach można reklamować płatność kartą?

Płatność kartą wiąże się z ryzykiem pojawiającym się w wielu różnych sytuacjach. Do najczęściej występujących należy błąd autoryzacji płatności oraz podwójne obciążenie karty płatniczej. Chargeback to również zabezpieczenie dla konsumenta przed nieuczciwym działaniem sprzedawców, zwłaszcza w sklepach internetowych. Zdarza się, że konsument zapłaci za towar, który nie zostanie mu dostarczony, będzie uszkodzony lub też niezgodny z opisem w ogłoszeniu. Zdarza się również, że w historii rachunku bankowego pojawią się płatności i obciążenia za usługi, które nie zostały przez nas zamówione. Wystąpić może również błąd podczas wypłacania gotówki z bankomatu, kiedy wydana zostanie tylko część kwoty, a rachunek będzie obciążony całą sumą. Aby dokonać reklamacji płatności kartą należy zgłosić chęć skorzystania z tej procedury. Najlepszym rozwiązaniem jest zadzwonienie na infolinię i uzyskanie informacji o dokumentach, jakie trzeba przedstawić.